Παρασκευή 7 Ιουνίου 2019

Πρόγραμμα Συνεκπαίδευσης με το Γ2 του 1ου Πειραματικού Δ.Σ. στο μάθημα της μουσικής "Ας τραγουδήσουμε και ας προσπαθήσουμε για καλύτερες σχέσεις με τον εαυτό μας και τους άλλους"

Παίρνουμε το πρωινό μας στην παραλία και τραγουδάμε στο αμφιθέατρο του πάρκου


Λίγα λόγια για το πρόγραμμα
Το πρωτότυπο αυτό πρόγραμμα, δημιουργήθηκε από τους συντονιστές εκπαιδευτικούς, Αικατερίνη Γεροφώτη και Πάρη Κούρτη  για τις ανάγκες, τις δυνατότητες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών που φοιτούν στα δύο σχολεία. Διήρκησε 6 μήνες και για μία ώρα κάθε βδομάδα και πραγματοποιήθηκε στα σχολεία των μαθητών του προγράμματος. Εντάχθηκε στα προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Ανατολικής Θεσσαλονίκης και εγκρίθηκε από το Υπουργείο Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων. Αφορμή για τη συνεργασία αυτή αποτέλεσαν οι εξής δύο ανάγκες: Ανάγκη των μαθητών του σχολείου τυφλών για συνεκπαίδευση και αύξηση των ποιοτικών κοινωνικών και σχολικών εμπειριών με μαθητές βλέποντες, καθώς και η ανάγκη βελτίωσης της ικανότητας ενσυναίσθησης, καλύτερης συνεργασίας και αποδοχής του εαυτού και των άλλων για τους μαθητές και των δύο σχολείων. Το βασικό εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε ήταν το τραγούδι, ενώ παράλληλα έγιναν πολλά συνεργατικά παιχνίδια για την ανάπτυξη της ενσυναίσθησης και της συνεργασίας. Ξεσωριστές στιγμές του προγράμματος είναι  η  εκδρομή στο πάρκο τεσσάρων εποχών Νέας Παραλίας Θεσσαλονίκης, καθώς και η παρουσίαση του προγράμματος στη σχολική γιορτή λήξης του Ειδικού Δ.Σ. Τυφλών.
Εικόνα 2 Εκδρομή στην Νέα Παραλία
Βασικοί άξονες του προγράμματος
  1. Η αξία της μοναδικότητας μου
  2. Η αξία της μοναδικότητας των άλλων
  3. Γνωριμία και σεβασμός στα δικαιώματά των παιδιών
  4. Προβληματισμός σχετικά με το ρατσισμό, τις προκαταλήψεις και τα στερεότυπα.
  5. Ενσυναίσθηση - Συλλογικότητα
  6. Δημιουργία πρωτότυπου υλικού για την αποδοχή και τον σεβασμό των άλλων αλλά και του ίδιου του εαυτού.
Στόχοι της παρέμβασης
  • να αντιληφθούν τη σημασία της αναγνώρισης της μοναδικότητας και τις αξίας του καθενός ανθρώπου, τη σημασία των υποχρεώσεων και του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ως προϋποθέσεων για αρμονική συμβίωση.
  • να αποκτήσουν γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις, συνδράμοντας σε έναν κόσμο ελεύθερο από παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, συνεπή στις υποχρεώσεις του, με σεβασμό στη διαφορετικότητα και απαλλαγμένο από στερεότυπα και φαινόμενα ρατσισμού και ξενοφοβίας.
  • να εργαστούν συλλογικά και δημιουργικά για την προστασία και την προάσπιση των δικαιωμάτων στη σχολική κοινότητα.
  • να αναπτύξουν δεξιότητες καλής επικοινωνίας και συνεργασίας
  • να εργαστούν με βασικό εργαλείο το τραγούδι για την επίτευξη των παραπάνω στόχων, δημιουργώντας πρωτότυπο υλικό και παρουσιάζοντας το.
Περιεχόμενο του προγράμματος
Γιατί επιλέξαμε την μουσική; Οι δραστηριότητες με μουσική και τραγούδι κατείχαν το μεγαλύτερο μέρος των συναντήσεων. Επιλέχθηκε η μουσική ως βασικό εργαλείο λόγω της προτίμησης που δείχνουν οι μαθητές σε αυτό το μέσο διδασκαλίας. Φαίνεται ότι ενισχύει πολύ τα κίνητρα μάθησης, αλληλεπίδρασης και θετικής συνεργασίας. Επίσης, είναι ένα εργαλείο που όλοι μπορούν να συμμετέχουν, ανεξάρτητα των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν στην κίνηση, στην επικοινωνία, στον αισθητηριακό, στον γνωστικό και νοητικό τομέα. 

Ομαδικό και ατομικό τραγούδι
ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Εικόνα 3 Ομαδικό και ατομικό τραγούδι
1. Καλωσόρισμα σε στίχους των μαθητών.
2. Δραστηριότητες κίνησης ή χορού
3. Δημιουργία στίχων για συγκεκριμένο θέμα
  Οι μαθητές δημιουργούσαν στίχους ώστε να μετουσιώσουν σε μία ή περισσότερες στροφές το νόημα ενός βίντεο, μιας ιστορίας, μίας λύσης ή ενός προβληματισμού. Για παράδειγμα για το βίντεο «Το δώρο» https://www.youtube.com/watch?v=bi-QL_iePNY γράφτηκαν στίχοι μετά από συζήτηση που αφορούσε στο περιεχόμενο της ταινίας. 


Τραγούδι για την ταινία "Το δώρο"
σε στίχους μαθητών και εκπαιδευτικών προγράμματος συνεκπαίδευσης

Μια φορά κι έναν καιρό
Σε ένα σπίτι μακριά απ΄εδώ
ζούσε ένα μικρό παιδί
που αγαπούσε την τιβί.

Επαιζε συνέχεια ηλεκτρονικά
δεν έβγαινε να παίξει στη γειτονιά.
είχε ένα πρόβλημα σοβαρό.
Το πόδι του είχε χάσει πριν από καιρό.

Μια μέρα  λοιπόν με ήλιο πολύ.
Είδε δίπλα του ένα μεγάλο κουτι.
Η μητέρα του έδωσε το δώρο αυτό
Ήταν ένα σκυλάκι ζωηρό.

Μόλις το παιδί είδε το σκυλάκι
Είδε πως του λείπε το ένα ποδαράκι
Στην αρχή δεν του άρεσε καθόλου αυτό
και το άφησε κάτω με θυμό.

Η μπάλα έφυγε απ΄το κουτί
και την άρπαξε με φόρα το σκυλί
την ουρά κουνώντας παιχνιδιάρικα
και παιχνίδι ζητώντας με χαρά.

Το αγόρι δεν δέχθηκε στην αρχή
να παίξει με το μικρό σκυλί.
Μα το σκυλάκι με επιμονή
συνέχισε να ζητά τη προσοχή.

Τότε, το παιδί χαμογέλασε
και το σκυλάκι συμπάθησε.
Βγήκαν έξω στην αυλή
για να παίξουνε μαζί.

Το πρόβλημα αυτό το σοβαρό
Που συνέχεια του γυρνάει στο μυαλό.
Το αγόρι ξέχασε για λίγο
του έδωσε ένα μάθημα αυτός ο σκύλος.

Του έμαθε ΠΟΤΕ να μην τα παρατάει
και τον εαυτό του πιο πολύ να αγαπάει.
το πρόβλημα αυτό να μην τον εμποδίζει
την χαρά και την φιλία να ζήσει.


4. Ακρόαση και ανάλυση στίχων τραγουδιού με διάφορους τρόπους
5. Ομαδικό και ατομικό τραγούδι
6.  Εκτέλεση οργάνων για τη συνοδεία των τραγουδιών

Σχήματα με κλειστά μάτια
ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Εικόνα 4 Σχήματα στον χώρο με κλειστά μάτια
Στο πρόγραμμα εντάχθηκαν παιχνίδια ανάπτυξης της ικανότητας για συνεργασία μεταξύ των μαθητών και της ενσυναίσθησης. Παρακάτω περιγράφονται μερικά παραδείγματα παιχνιδιών με κλειστά μάτια:
- Κυνήγι θησαυρού με κλειστά μάτια
- Σχήματα στον χώρο με κλειστά μάτια 
- Μπαλόνια στον αέρα με κλειστά μάτια
Εικόνα 5 Κυνήγι θησαυρού με κλειστά μάτια
Ανταπόκριση των μαθητών στο πρόγραμμα
Από τις πρώτες φορές φάνηκε ο ενθουσιασμός των μαθητών για τις συναντήσεις τους, αλλά και για το περιεχόμενο των μαθημάτων και ιδιαίτερα για τα τραγούδια και τα παιχνίδια. Σταδιακά αναπτύχθηκαν φιλίες και θερμές σχέσεις μεταξύ των μαθητών των δύο σχολείων. Άρχισε ο ένας να φροντίζει τον άλλον. Για παράδειγμα, οι μαθητές του Πειραματικού, υποστήριζαν όποτε χρειαζόταν, τους μαθητές με προβλήματα όρασης, στην κινητικότητα στον χώρο, ή στην λεκτική περιγραφή μίας εικόνας.
Παιχνίδια κρυμμένου θησαυρού με κλειστά μάτια



Ετικέτες ,

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]

<< Αρχική σελίδα